Sociale veiligheid

SAMEN VOOR EEN SOCIAAL VEILIGE OMGEVING

Bij De Pelgrim zijn mensen bereid om zich in te zetten voor de andere betrokkenen bij de Pelgrim maar ook naar andere mensen om ons heen. De kernwaarden van De Pelgrim zijn: Er is een brug, een verbindende schakel nodig. De Pelgrim wil die schakel zijn. Wij doen dit vanuit onze kernwaarden: Spiritualiteit, verbinding, betrouwbaarheid, duurzaamheid en dienstbaar ondernemerschap.

Binnen De Pelgrim hebben we altijd met andere mensen te maken. We hechten daarom grote waarde aan een veilige en gezonde (werk)omgeving bij De Pelgrim. We willen dan ook de juiste (arbeids-)omstandigheden voor onze medewerkers en vrijwilligers scheppen en beleid gericht op sociale veiligheid, ook wel integriteitsbeleid genoemd, is daar een belangrijk onderdeel van. We vinden het belangrijk dat iedere medewerker en vrijwilliger binnen De Pelgrim zich veilig voelt en met respect behandeld wordt. Dit ongeacht ras, sekse, levensbeschouwing, leeftijd en andere onderscheidende factoren. Wij geloven dat het uitdragen waarvoor wij staan, en hoe wij met elkaar willen werken ook een belangrijke stap is in het voorkómen, bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.

Dit document werkt uit wat sociale veiligheid voor De Pelgrim inhoudt. In de bijlagen I en II zijn de gedragscodes voor respectievelijke medewerkers en vrijwilligers opgenomen. Mocht ondanks dit beleid onverhoopt tóch ongewenst gedrag plaatsvinden, is in de bijlagen ook opgenomen hoe er dan gehandeld moet worden.


Zorgen voor een veilige werkomgeving
We hanteren omgangsregels die uitgaan van integriteit, respect, begrip, collegialiteit en open communicatie. Deze omgangsregels zijn:

  • Rekening houden met elkaar;
  • Je eerlijk en respectvol naar eenieder gedragen;
  • Een ander behandelen zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden;
  • Je houden aan afspraken;
  • Naar elkaar luisteren;
  • Met elkaar en niet over elkaar praten;
  • Kennis en informatie delen.
     

Naast het noemen van het gewenste gedrag binnen onze organisatie, ontkomen we er niet aan om aandacht te besteden aan ons beleid ten aanzien van ongewenst gedrag.


Ongewenst (grensoverschrijdend) gedrag
Ongewenst gedrag is ieder onderling gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.

  • Seksuele intimidatie: een vorm van ongewenst gedrag op seksueel gebied, zoals seksistische opmerkingen, hinderlijk gedrag of het ongewenst betasten van iemand, waarbij de grenzen in de omgangsvormen worden overschreden;
  • Discriminatie: iedere uiting waarbij sprake is van het ongelijk behandelen of achterstellen van mensen, met betrekking tot onder andere godsdienst, geslacht, afkomst, ras, levensovertuiging, politieke gezindheid of seksuele geaardheid;
  • Agressie en geweld: voorvallen waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen;
  • Pesten en kleineren: het stelselmatig toebrengen van fysiek, verbaal of psychologische schade. Dit komt onder andere voor in de vorm van sociaal isoleren (iemand negeren of buitensluiten), het werk onmogelijk maken (informatie achterhouden, bestanden wissen, etc.), bespotten en roddelen.


Wat vinden wij van ongewenst gedrag?
Wij keuren elke vorm van ongewenst gedrag af. Ongewenst gedrag wordt derhalve onder geen enkele omstandigheid getolereerd. Binnen De Pelgrim wordt daarom een actief beleid gevoerd op het gebied van preventie en bestrijden van ongewenst gedrag.


Alles begint bij: preventie van ongewenst gedrag
Het belangrijkste van dit beleid is de preventie: hoe zorgen we er samen voor dat ongewenst gedrag zoveel mogelijk wordt voorkómen?

Binnen het team van De Pelgrim zorgen we er voor dat de gedragscodes (zie bijlage I en II) in voldoende mate kenbaar wordt gemaakt aan alle medewerkers en vrijwilligers bij De Pelgrim. Bestuur en leidinggevenden zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie en dragen de respectvolle omgangsvormen, zoals vastgelegd in de gedragscode, in woord en daad uit. Voor iedereen die verbonden is aan De Pelgrim geldt dat deze zich nimmer schuldig maakt aan ongewenst gedrag. Dit geldt niet alleen voor werktijd, maar ook hierbuiten. Ongewenst gedrag buiten werktijd behoort zich evenmin voor te doen en kan eveneens schadelijk zijn voor collega’s, derden of voor De Pelgrim. Betrokkenen dienen zich in het bijzonder ook te onthouden van ongewenst gedrag bij hun uitlatingen op sociale media.

Binnen de organisatie van De Pelgrim is dit beleid en gedragscode I en II met gedragsregels van toepassing op werknemers en vrijwilligers. Het voeren van een zorgvuldig aanstellingsbeleid is hierbij noodzakelijk. Dit betekent dat bestuurders en medewerkers zorgvuldig gescreend worden. Referenties vormen een vast onderdeel van de aanstellingsprocedure, evenals een intakegesprek waar het bespreken van dit beleid en de gedragscode onderdeel van uitmaakt. Bij het ondertekenen van een (arbeids-/vrijwilligers-)contract, wordt er ook voor de gedragscode getekend. Doorgaans vragen we hierbij ook een Verklaring Omtrent het Gedrag.


Verantwoordelijke sociaal veiligheidsbeleid binnen De Pelgrim
Binnen het bestuur van De Pelgrim is een bestuurslid verantwoordelijk voor het thema sociale veiligheid. Deze bestuurder zal sociale veiligheid geregeld op de agenda zetten en een actieve rol vervullen in het zorg dragen voor een sociaal veilige werkomgeving.


BIJLAGEN

  1. Gedragscode voor medewerkers
  2. Gedragscode voor vrijwilligers



Verantwoording
Het sociaal veiligheidsbeleid inclusief bijlagen is vastgesteld door het uitvoeringsteam op 9 juli 2025.